Lebah Asia pertama kali dilihat menggunakan alat

Lebah madu Asia (Apis cerana) lebih banyak mencari bunga daripada bunga. Kadang kala mereka mencari ... tahi. Seperti yang ditunjukkan oleh kajian sarang lebah di Vietnam, ketika diancam oleh pelanduk raksasa (Vespa soror), lebah pekerja dengan tergesa-gesa terbang untuk mencari kotoran binatang segar, untuk kemudian mengoleskannya dengan hati-hati di sekitar pintu masuk sarang. Para saintis percaya bahawa kotoran menakutkan pemangsa yang mematikan dari sarang. Ini adalah pemerhatian pertama lebah madu menggunakan alat dan bukti pertama penuaian pepejal bukan tumbuhan.

Telah diketahui bahawa lebah dapat belajar bagaimana menggunakan alat di lingkungan makmal, tetapi kemahiran seperti itu belum diperhatikan dalam keadaan semula jadi. Lebah mengumpulkan nektar, serbuk sari, dan resin tanaman untuk membina sarang, tetapi ini tidak dianggap sebagai alat teknikal. Istilah "alat" bermaksud objek luaran yang diubah oleh haiwan untuk digunakan untuk tujuan apa pun. Bagi lebah Asia, kotoran adalah sebahagian daripada sistem pertahanan yang komprehensif terhadap musuh yang hebat.

Raksasa raksasa adalah spesies yang biasa di Asia Selatan dan musuh semula jadi utama lebah madu tempatan. Sekawanan lebah dapat membunuh ribuan lebah dalam beberapa jam dan bahkan mengambil seluruh sarang. Sengatan lebah tidak berdaya melawannya kerana perisai serangga yang besar dan kuat. Oleh itu, tanaman madu menggunakan sistem penggera khas: apabila melihat lebah, lebah pekerja memberi amaran kepada orang lain dengan bantuan feromon. Dan kemudian baja digunakan.

Penyelidik di alam semula jadi meniru bau lebah raksasa di sebelah sarang lebah. Lebah segera menutup pintu masuk ke sarang dengan kotoran burung dan mamalia dalam bentuk gelongsor terpisah atau tumpukan kotoran. Setelah penghentian serangan pseudo, lebah menyimpan pos mereka selama beberapa hari lagi. Akan tetapi, menarik bahawa tingkah laku ini hanya bersifat berkaitan dengan spesies V. soror. Apabila diserang oleh V. velutina yang kurang berbahaya, yang jarang menyerang kawanan dan biasanya menyambar individu di luar sarang, lebah tidak terganggu dengan kerja-kerja benteng.